جسته و گریخته و در پستهای قبلی به بازار BPMS در ایران اشاره کرده ام لیکن در این پست قصد دارم بصورت جمع بندی شده و مسنجم به این موضوع بپردازم.
در ایران به منظور خرید BPMS با سناریوهای زیر مواجه میشوید که توسط فروشندگان ارائه میگردد:
• تعدادی از شرکتها ادعا میکنند که خودشان نوشته اند!!!
• بسیاری WFMS دارند.
• Open Source
• برخی نمایندگی شرکتهای خارجی را دارند.
• حالتهای خاص دیگر
در ادامه هر یک از رویکردهای فوق را تشریح مینمایم.
رویکرد اول- تعدادی از شرکتها ادعا میکنند که خودشان نوشته اند
در این مورد قبلاً در پست ادعای جالب برخی شرکتهای ایرانی در حوزه BPMS توضیحاتی ارائه کرده بودم ولی به منظور جمع بندی به ذکر این نکته میپردازم که تولید یک سیستم BPMS پروسهای بسیار پرهزینه و زمانبر بوده و منطقی نیست یک چرخ را دوباره اختراع کرد. سئوال: ایا شرکتی داخل ایران اقدام به تولید یه نرم افزاری مثل SQL Server میکنه؟؟
رویکرد دوم- بسیاری WFMS دارند
در این مورد قبلاً در 2 پست " گنجشک جای قناری" توضیحاتی ارائه کرده بودم ولی به یک مثال اشاره میکنم.
شرکت Colosa که سیستم ProcessMaker را ارئه میدهد، در سایت خود ادعایی مبنی بر BPMS بودن سیستم ندارد و اشاره میکند که سیستمی که ارائه مینماید سیستم گردش کار (WFMS) است. حال جالب است چند شرکت ایرانی اقدام به فارسی سازی این سیستم نمودهاند، عنوان BPMS را بر روی آن گذاشته اند.
رویکرد سوم- Open Source ها
Open Source ها نسبت به دو رویکرد بالا، گزینه بهتری هستند لیکن انتقاداتی را که معمولاً به نرمافزارهای متن باز وارد میکنند را میتوان به این گروه تعمیم داد.
· عمده مشكل نرم افزارهاي متن باز مربوط به پشتيباني آنها است. هر چند تعد اد زيادي از توسعه دهندگان اين وظيفه را بر عهده دارند اما هيچ مرجع مشخص قانوني پيگير رفع مشكلات آنها نيست.
· يكي ديگر از چالش هاي مربوط به نرم افزارهاي متن باز مربوط به امنيت آنهاست.
· بومیسازی و سفارشی سازی این نرم افزارها از دیگر مشکلات اینگونه سیستمها است که میتوان این جمع بندی را اینجا نیز استفاده کرد که: استفاده از متن باز به نوعی همان اختراع دوباره چرخ است.
رویکرد چهارم- برخی نمایندگی شرکتهای خارجی را دارند.
در پست دو عامل اصلی موفقیت یا شکست پروژههای BPMSاشاره شده بود که بجز محصول خوب، عوامل دیگری در موفقیت یا شکست پروژههای BPMS نقش دارند و اشاره شده بود که این عوامل شامل توان و پتانسیل قوی و دانش و مهارت اجرای اینگونه سیستمها است.
برخی از شرکتهایی که نمایندگی محصولات خارجی BPMS در ایران را دارند، توان و مهارت لازم برای اجرای این سیستمها را دارا نمیباشند. اگر دوستانی در مورد این گزینه شک دارند، بنده میتونم نمونههای مختلفی رو براشون اشاره کنمیا حتی ترتیبی بدهم تا از نزدیک و از طریق مشاهده، پی به حرف بنده ببرید.
در مورد گزینه های خاص در پستهای بعدی خواهم نگاشت. منتظر فیدبک دوستان در مورد نوشته هام هستم.
در صورتیکه سئوالی داشتید با من تماس بگیرید
ali.akbari.bpms@gmail.com
برچسب ها : بازار BPMS در ایران, BPMS در ایران, BPMS های ایرانی, سیستم مدیریت فرایندها
نوشته شده توسط علی اکبری :
